My new home

by Julie Marlen Engel

Jeg har fått lånekort på The National Art Library og har herved flyttet inn. På plass nummer 23. 

Biblioteket ligger inne i Victoria and Albert Museum, mitt favorittsted i London. For å komme inn må man registrere seg på nett, legge sakene sine i cloak- rommet nede, ta med det du vil i en bibliotekpose (kan ikke ta med mat eller drikke, vannet settes ved inngangsdøren, så bibliotekaren kan poppe noe i flaska mi om hun vil), man må registrere seg i resepsjonen og får et lånekort (må ha legitimasjon og bevis på adresse), så får man en sitteplass.

Og her sitter jeg. Med ubegrenset tilgang til Vogue helt tilbake fra 1916, alle Vogue US digitalt og alt annet man kan ønske seg som motestudent. Og det er bare å skrive ned hva man vil ha, så kommer det en person og leverer det til plassen din. Det er som å være på restaurant liksom. Problemet er, som alltid når det er buffet, hvor mye skal jeg ta i gangen?

Jeg starter med Vogue fra 1934-1935 og Harper`s Bazaar fra 1935-1940, så får vi se hvor langt jeg kommer. De stenger jo dessverre fem. Jeg kunne nok ha sittet her hele natten, hvis det ikke hadde vært pizzafredag da.

Til biblioteket på London College of Fashion: vi har hatt det greit sammen, men her er doene rene, de som jobber her hjelpsomme, temperaturen levelig, de som er her er siviliserte, ingen har klippet ut bilder fra bøkene og de har komplette samlinger av magasinene. – Sorry, det er slutt.

