«God gammeldags musejul»

by Julie Marlen Engel

Det blir ikke jul uten Dizzie Tunes med Trill og Trall!

Vi hadde to julekassetter da jeg var lita: den ene var med Dizzie Tunes og Trill og Trall, og den andre var en med Carola og diverse andre artister. Jeg kan hele Dizzie Tunes kassetten utenat og hører den om og om igjen. I dag hørte jeg på den da jeg pakket inn de siste 20 julegavene.

Min familie er en juletradisjonsfamilie. Mamma og kjæresten min lagde okserull sammen i år (svigermors drøm sa du?), hun baker lefser, kokkosmakroner, Sara Bernard, havreflarn, mandelflarn, Serinakaker, kransekakepinner med sjokolade og julebrød. Pappa setter lysene på treet, lillesøster pynter, jeg baker bursdagskaker og i dag laget storebror en skikkelig god grøt og jeg fikk pistasjnøtta!

Jeg har laget julekrans til døra, mamma var en smule skeptisk til teknikken, men teorien min om at hvis man studerer fashion kan man lage julekrans stemte. Heldigvis. Jeg har pyntet rommet og alle pakkene er klare. Det eneste som mangler er snø og «barnlig lyst», men jeg har mer eller mindre slått meg til ro at begge som regel uteblir.

Julerommet mitt. 

På Julaften står jeg opp 07.20 og vekker lillesøster som har bursdag. Vi ser Julemorgen mens hun pakker opp gavene. For de som lurer, så må man få bursdagsgaver selv om man er født på julaften, det er tross alt ikke hennes «feil». Jesus fikk jo også gaver. Vi ser alt det obligatoriske på TV, spiser bursdagskaker, drikker Gløgg og koser oss. Jeg og storebror går i kirken klokken fire. Og når vi kommer hjem er det Julekveld med Pinnekjøtt (eventuelt biff, oppgradering fra Grandiosa. Ja, jeg har spst Grandis på Julaften og skjemmes ikke av det. Ihjelsaltede Spareribs av lam frister ikke). Vi pakker opp gaver til langt på natt og koser oss. -«Same procedure as every year».

Jul er det beste i verden.

God jul alle fine lesere!