Julie Menkes

by Julie Marlen Engel

– Klinger fint. Men det er en svært lang vei å gå, før man kan kalle seg motejournalist. 

«Fashion is not easy, and not everybody can be a fashion journalist».

Det er det læreren min sier. Og jeg tror henne. Veldig.

Pappa tror at jeg spiser ostepopp og ser TV, mamma tror at jeg leser blogger hele dagen og søstera mi tror at jeg er mest interessert i Vogue. Vel, de har ikke ostepopp her, jeg får dårlig samvittighet av å slappe av med en serie eller å lese blogger, og jeg leser egentlig ikke Vogue. Det finnes så mange andre og bedre magasiner.

Noen tror kanskje at man kan bli motejournalist hvis man er interessert i den nyeste kolleksjonen fra Acne, Versace for H&M, eller de nyeste Mulberry-modellene. Vel, det stemmer heller ikke. Du må være best, du må kunne mest, hvis ikke er du ikke god nok and «the gay boys will eat you for breakfast», som læreren min sier.

Suzy Menkes, av fantastiske Michael Roberts.

Foruten en prestasjonsangst som jeg ikke har følt siden jeg var russisk marsipan i Nøtteknekkeren i 2005, er livet i London riktig så levelig. Jeg er ikke redd hver dag. Bare onsdager og torsdager. Resten av uken ligger jeg våken og tenker på alt jeg må gjøre, skulle ha gjort og ville ha gjort.

Det er ingen tegn på at vinteren kommer, og julelysene i Oxford Street ble tent for over en uke siden. Jeg må si at dekorasjonene er svært skuffende, for ikke å snakke om at de ikke slår av lysene om dagen. Her tar folk livene sine fordi de ikke har penger å leve for, og staten svir av tusenlapper på julebelysning i november for at folk skal kjøpe mer.

Nå tilbake til arbeidet. Jeg jobber for tiden med, intet mindre enn, fem oppgaver. Den store forskjellen fra i fjor, er at jeg elsker å lese og skrive om dette. Etter jul skal jeg være intern i et av de mest fantastiske magasinene jeg har sett. Og når jeg er ferdig, er jeg et produkt av Judith Watt, noe som kanskje er det beste utgangspunktet du kan ha som motejournalist. Blant elevene på listen hennes er redaktøren i Acne paper, Thomas Persson. Han er også norsk…