Happy Arthur`s day!

by Julie Marlen Engel

Jeg savner Dublin og hadde min første skoledag i dag. 

Jeg hadde helt glemt at det var Arthur`s day i dag. Og da jeg fikk påminnelsen på facebook, begynte jeg å savne Dublin. Men nå bor jeg i London, og det kommer til å bli minst like fint.

Jeg hadde min første skoledag som masterstudent på Kingston University i dag. Jeg og Harry Hole tok toget og tida gikk fort i godt selskap. Dagen bestod av informasjon om studiet. Jeg ble litt skremt da vi lærte om ingresser, titler, bygde avisbro og lærte hvordan vi kan benytte de 24 timene i døgnet på en best mulig måte. Sistnevnte var litt morsommere enn man skulle tro:

Ta et ark og skriv opp hvor mange timer du i gjennomsnitt bruker hver dag på søvn, ordne deg (inkludert dusj, sminke, neglelakk, hår etc.), reise, ærender, underholdning (tv, internett, lesing av selvvalgt literatur, trening, venner etc.), måltider (inkludert å lage maten), jobb, og til slutt skole. Så regner du sammen hvor mange timer dette blir i uka, og ser hvor mange timer du har igjen. De timene som er igjen skal brukes til å studere…

Heldigvis havnet jeg på et godt overskudd til studeringen, men jeg kan innrømme at jeg kan kutte ned på søvn og underholdning. Det vil si å se serier og lesing av blogger. Men hvem er det jeg prøver å lure? Det kommer ikke til å skje.

Uansett er jeg sinnsykt god til å disponere tida i døgnet. Det handler om å prioritere. Og en ting er sikkert: Overlevde jeg studieåret fra helvete i Dublin, så overlever jeg dette. Det er tross alt ikke snakk om verdenspolitikk, økonomi, irsk politikk eller konfliktrapportering. Og overlever man et år med det, så overlever man det meste. Man kan også plusse på fem influensaer, 21 oppgaver, eksamener og intens kulde. Jeg må av og til minne meg selv på at jeg måtte sove med lue inne på soverommet.

– Moralen er at du får tid til akkurat det du vil, bare du vil det nok.

Jeg savner Dublin og Hege!

P.s Jeg har tatt helg og gleder meg til å kose meg i London.