Bøker

by Julie Marlen Engel

I sommer fikk jeg endelig tid til å lese romaner. 

«Havfruestolen» av Sue Monk Kidd. Jeg har lest «Bienes hemmelig liv», og hadde store forventninger til denne boka. Den handler om kvinnen Jessie, som etter et halvt livs ekteskap, forelsker seg i en munk når hun flytter hjem for å ta seg av sin tilsynelatende sinnsyke mor. Her blir det munkesex, forviklingar og et stort mysterium om en død far og en pipe. Alt i alt en spennende bok.
Terningkast 4.

«Glassblåseren fra Murano» av Marina Fiorato. Boken handler om glassblåseren Corrado Manin, som var en av Venezias fremste glassblåsere på 1680- tallet, og hans etterfølger Nora, som også ender opp som glassblåser på Murano. Dette er en historisk roman, med både min favoritt Solkongen Ludvig XIV av Frankrike, action og romantikk. Litt kjedelig til tider, men den kan få tiden til å gå på en togtur eller på stranden.
Terningkast 3. 

«Barnepiken» av Kathryn Stockett. En rett og slett fantastisk bok om de fargedes kamp i Jackson, Mississippi. Det er en viktig bok fordi det er så lett å glemme at man ikke skal lengre tilbake i tid enn til 60- tallet for å finne fargede slaver, som ikke fikk gå på de hvites toaletter. Samtidig som det er en alvorlig bok, er den full av humor. Jeg gleder meg til den kommer på kino, men hadde helst sett at Oprah Winfrey hadde hatt hovedrollen. Grunnen til at jeg lander på en firer, er rett og slett fordi jeg ville hatt mer av de fargedes hverdag, og mindre av kjærlighetslivet til den hvite forfatterinnen Skeeter, som er en av hovedkarakterene. Med hjelp fra mange av byens hushjelper, skriver hun en bok hvor hun forteller deres historier.
Terningkast 4.  

 

«Potensgiverne» av Karin Brunk Holmqvist: Dette er kanskje verdens triveligste bok. Om de to søstrene Tilda og Elida som er i 70-årene. De bor sammen i barndomshjemmet, som de aldri forlot. Når den nye naboen Alvar flytter inn, blir det furore i heimen. Boken er morsom, rørende og rett og slett en fornøyelse å lese. Jeg koste meg veldig med de to nye venninnene mine.
Terningkast 5.  

Nå leser jeg den første boka om Harry Hole, «Flaggermusmannen» av Jo Nesbø. Bedre sent enn aldri. Jeg liker Harry, og håper at det ikke blir så skummelt at jeg ikke tør lese de andre bøkene. Harry og jeg kan få en fin høst i London sammen.

Har du noen bøker å anbefale meg og de andre leserne av bloggen? Fyr løs!