Om å finne et hjem

by Julie Marlen Engel

Mange er nå på jakt etter det perfekte hjem for studietiden. Her er mine tips og triks i romanform.

For fem år siden flyttet jeg til Trondheim. 8 kvadrat, 3800 i måneden (uten strøm), felles do, bad og kjøkken (delte med tre), ingen oppholdsrom (viste seg å ikke være så dumt). Den gangen var det venninna mi som fant leiligheten, jeg var dum og sa ja uten å ha sett den. Og det må jeg advare om på det sterkeste! Ikke skriv under på leiekontrakt hvis du ikke har sett leiligheten!! Og man kan ikke stole på andre, for vi er alle så veldig forskjellige. Riktig nok lå leiligheten midt i sentrum, men å ikke ha lov til å ha besøk etter det og det tidspunktet, ikke lov med overnattingsgjester, ikke lov å låne bort dusjen etc, etc, ble i strengeste laget for min del. At jeg i det hele tatt overlevde et helt år i kollektivet fra helvete, er et under i seg selv, men det er en annen historie som kommer i bokform når jeg får tid og finner et forlag som vil gi den ut.

Jeg lærte av den feilen jeg gjorde og er nå ganske god på å pløye gjennom det forferdelige leiemarkedet i Trondheim. Og er du god på det, da tror jeg du kan overleve i den store verden og!

Huset til Lorelai og Rory i Gilmore Girls.

  • Mitt beste tips er å gå gjennom bekjente, eller bekjente av bekjente. Kjenner du noen som bor i byen du skal bo, så ta kontakt og hør om de kjenner noen som skal flytte. Da tar du direkte kontakt med de og ber de om å anbefale deg til huseieren. Det var sånn jeg og kjæresten fikk vårt første, perfekte hjem i Trondheim.
  • Legg ut annonse på hybel.no, finn.no og andre sider som formidler eiendom, hvor du skriver hva du vil ha og hvem du/dere er som vil leie. Skriv detaljert, så vet huseier med en gang om de er interesserte.
  • Se etter annonser på hybel.no, finn.no og andre sider som formidler leiligheter.
  • Alltid google huseiers navn for å se om det har vært medieoppsalg eller om andre advarer om dårlige opplevelser. Det kan slå feil, som da jeg googla Eva Karin Haugen, som viste seg å være en svindler.
  • RING og spør om privat visning så fort som mulig (her må du komme andre i forkjøpet og det er smartere å ringe enn å sende mail eller melding, med midre det står i annonsen).
  • Fellesvisninger kan være svært kaotiske, jeg har opplevd å være på visning med 10 andre par og alle vil ha leiligheten.
  • Visning: Møt opp presis og vær profesjonell. Se etter feil og mangler, test trykket i dusjen (hvis du er i Irland) og se etter mugg i dusj og vindu.
  • Sjekk om det er brannvarslere og muligheter for å komme seg ut ved brann.
  • Sokkelleilighet: Se at vinduene er store nok til å komme seg ut av og finn ut om den er godkjent til utleie.
  • Hvis du er interessert: Si at du er svært interessert, men må ha svar så fort som mulig fordi du har flere andre på vent (selv om du ikke har det).
  • Kontrakten: Les den nøye, spesielt hvis det ikke er en standard leiekontrakt. IKKE skriv under på en årskontrakt. Det er svært dumt å ikke ha oppsigelsestid og det er egentlig ikke lov ifølge husleieloven!!!!
  • Ta bilder av feil og skader på leilighet før du flytter inn (så blir det ingen diskusjon om det ved utflytting).
  • Depositum: Opprettelse av depositumskonto skal betales av HUSEIER!!! Du skal ikke betale for den. IKKE SETT PENGER INN PÅ NOE ANNET ENN EN DEPOSITUMSKONTO som dere begge har opprettet sammen i banken.
  • Sett deg inn i husleieloven slik at du vet hvilke rettigheter du har hvis det skulle skje noe. Det er jo jævlig lite sansynlig at huseieren din er kriminell, og har svindlet vennene sine i en aksjeklubb for 1 milliard, blir fengslet og du sitter der og ikke vet noen ting før strømmen din blir stengt av. Det kan faktisk skje den beste. Tro meg!
  • Vær skeptisk og tro alltid det verste om folk. Det er trist, men hvis man er godtroende kan man få det svært ubehagelig.
  • Sist, men ikke minst: LYKKE TIL! Det er mulig, du må bare ikke gi opp.

P.s Huseier kan kun regulere husleien etter at du har bodd der i ett år, og da KUN etter konsumprisindeksen, som mest sansynlig ikke er på 2000 kroner.

