Om å bli blind. – Igjen

by Julie Marlen Engel

Husker du fetteren min som lata som om han var blind for å bli henta i barnehagen?

Jeg var på synstest i dag og fikk den gledelige nyheten om at jeg ser jævlig dårlig på venstre øye. I Dublin var jeg plaget med akutt migrene hver mandag og dette er da årsaken, ikke hjernesvults, som var min og lommelegen.no sin diagnose. Nye brilleglass vil si nye briller. Blomster Finn Marlen vil da ha fem briller, hvor kun en av de er i riktig styrke. Skal jeg starte brilleutsalg? Da har jeg fire innfatninger av merkene Elizabeth Arden, Fendi, Chanel og Cheap Monday for sale, pluss et par solbriller. Det kan fort bli butikk av det. Det er jammen dyrt å bli blind på et øye. Kan det være årsaken til mine manglende beregningsferdigheter når det gjelder parkering? – Vi sier det sånn.

Mens jeg er i det bekjennende hjørnet, nei pappa jeg har ikke kjørt på noe i dag og, så kan jeg fortelle om en liten episode fra forrige uke. Jeg jobber som kjent i lokalavis. Tro det eller ei, men på Nordmøre kan det være store avstander og man er avhengig av bil. I alle fall hvis du lider av busssjåførskrekk. Jeg skulle til Averøya, som er en øy utenfor Kristiansund. Jeg kjørte meg vill, men det er ikke av allmen interesse. Vi har to biler på jobb og jeg fikk låne den ene. Det er en fin, dyr, stor, sort, skinnende stasjonsvogn. Jeg satte meg inn og skulle kjøre av sted, men jeg fikk faen ikke satt den i reversj. Jeg prøvde og prøvde, men det gikk ikke. Jeg fikk meg ikke til å gå opp på kontoret for å spørre om noen kunne hjelpe meg å sette bilen i reversj, så jeg endte opp med å kjøre såpa, som den gule, lille bilen til søstera mi blir kalt. Flaut?
-Ikke i det hele tatt. I alle fall ikke når begge foreldrene dine har en fortid som yrkessjåfører.

Jeg er glad for at pappa ikke leser bloggen min. Da hadde jeg ikke fått arve Rolling Stones «Sticky Fingers» plata allikevel. Den som er designa av Andy Warhol, hvor det er en buksesmekk man kan åpne for å se hva som er bak. For de som ikke har åpna, så er det bare en hvit truse. Ingen tiss. Fakta faen.

I dag har jeg på meg hvite svinglakksko og prikkete sommerkjole. Er det litt sol, så slår jeg til.
Gi meg fingeren og jeg tar hele hånda. Jeg er jo faktisk nesten blind liksom.