Obamarama

by Julie Marlen Engel

«Is the Deprisent here? Really?», sa gutten som stod ved siden av meg. For han var det størst at Jedward var der for å si det sånn.

Dublin har stått på hodet, det vil si vært inn og utsperret, i over en uke nå. Først gamla fra UK og i dag selveste 44. President of The United States of America.

Jeg trosset terror og bombefrykten for å høre hva Jesus Obama hadde å si. Folk kom valfartende fra hele landet. Noen hadde stått i kø hele natta. Dørene åpnet i tretiden og køa var lang som et ondt år. Jeg stod i kø i over to timer. Jeg fikk ikke sett, men hørt Jedward og Westlife lip synce. Køa gikk så sakte fordi alle måtte gjennom metalldetektorene til Secret Service. Da College Green, som er området rundt The Bank of Ireland, var stappfullt, kunne vi andre få slippe inn uten å bli ransaket. Jeg fikk ikke betalt husleien i dag fordi banken var omringet. Vi stod som sild i tønner og fikk sett deprisenten, som gutten ved siden av meg så fint sa det. Vi fikk også hørt han, loud and clear. Han snakket mye om sine irske aner, sin 8. fetter og at Amerika støtter Irland i finanskrisen. Han snakket mindre om finanskrisen enn jeg hadde trodd, men han er utrolig karismatisk og en flott taler. Veldig spennende å ha sett han. Det var gøy å stå sammen med 50 000 andre som ropte etter Obama og 4 more years! Et flott kampanjegrep, syntes political PR expert Julie Marlen Engel, som også syntes at Bono og Co kunne tatt turen hjem fra USA for å delta.