Rockekongen

by Julie Marlen Engel

Pappaen min har bursdag i dag.

Jeg har dessverre ingen bilder av han her i Dublin, men han lignet ganske mye på Mick Jagger da han var ung.

Pappaen min er fryktelig snill. Kanskje den snilleste mannen jeg vet om. Han er ganske stille, men når han først sier noe morsomt, så er det utrolig morsomt. Man har bare en pappa og dette året har lært meg å sette mer pris på min. Jeg trenger ikke å snakke med han hver dag, men bare å vite at jeg har han er fint.

Pappaen min er tøff, sterk og dumdristig. Han klatrer inn i gravemaskiner på vei ned stup, for å redde maskiner. Han må spise hamburgere før han drar på sykehus etter et stygge fall. Selv med pungtert lunge. Han skjærer av seg hele huden på fingeren og putter den bare i lomma. «Pysja». Han trodde ikke på at jeg kunne snekre, så vi vedda om jeg klarte å bygge en veranda. Han tapte og verandaen er rundt huset vårt.

Pappen min elsker bra musikk, men tar ikke vare på skivene sine. Rolling Stones, Bruce Springsteen, Creedence, Dire Straits og Mark Knopfler er det jeg har vokst opp med. Han er dårlig til å danse og flink til å synge. Han har spilt skarptromme. Han har kjørt meg på mange konserter i hele Norge.

Pappaen min leste Donald for meg og var dårlig til å matche klær og lage annanasfletter. En gang jeg var skikkelig syk, fikk jeg en rosa babyponny av han. Jeg har også fått en gul ponny med rulleskøyter og en nattkjole med matchende nattkjole til dukka mi. Han er utrolig flink med barn.

Pappaen min er glad i biler og har lært meg å kjøre. Han blir oppgitt når jeg kjører på ting, men aldri sint. Han er sinnsykt god til å rygge.

Pappaen min kan reparere alt. Han er utrolig god til å vaske, men han gjør det nesten bare til jul eller når han slutter å røyke. Han kan lage spagetti med bernaise, pølse og brød og koke egg. Jeg tror det er alt. Han er også utrolig god til å klippe gress.

Pappaen min er flink til å fortelle. Da jeg var lita elsket jeg å høre på historiene hans. Han hadde en liten hund som het Topsy. Han er veldig glad i dyr og kan å ri på hest. Han brakk skiene sine da han hoppet på ski. Han hadde en hytte som het Rockekongens hus. Rockekongen er egentlig fetteren hans, men for meg er pappa Rockekongen. Det var noe parafin i bildet og hytta gikk opp i røyk. Av og til kan jeg le til jeg gråter av å tenke på det. Han tegnet seg livforsikring da han var 12.

Pappaen min var i marinen og var flott i uniform.

Pappaen min har vært gift med mammaen min i over 30 år.

Pappaen min kaller meg Julli, søster di, gullet eller flisa.

Pappaen min kan stå på ski ned de bratteste bakker mens han røyker. Han er også en jævel på skøyter. De han har er sikkert 40 år, men han vil ikke ha nye.

Pappaen min er pappaen min, og jeg ville ikke ha byttet han bort for alt i verden.

Gratulerer med dagen pappa mi!