Eksamen og Hoa

by Julie Marlen Engel

PR eksamen er overstått og nå har jeg glemt alle sitatene jeg kunne utenatt. Det er rart at jeg aldri glemmer Fadervår.

For første gang under eksamensperioden, stod jeg opp før 11. Jeg liker å sove lenge og føler ikke at jeg får lest noe mindre av den grunn. Jeg koste meg med frokost, det er en overdrivelse da jeg ikke liker frokost generelt, men jeg koste meg med sola inn stuevinduet, en due som kurret utenfor det åpne vinduet og en narkis som ropte febrilsk etter Joe.

Jeg tok med meg notatene mine og gikk i god tid til bussen. Det er best å være ute i god tid når man skal ha eksamen. Det var lite folk på bussen og jeg fikk sitte alene med vinduet på gløtt. Jeg leste over notatene og gledet meg til eksamen. Gledet meg er en overdrivels da det ikke går an å glede seg til eksamen. På det fjerde stoppet, i George`s Street, kom det på en illsint negergutt, som jeg kaller vesle Hoa. Det var lov å bruke uttryket negergutt da Thorbjørn Egners «Bamsefar og andre viser fra Barnetimen» kom i 1971, så da velger jeg å bruke det. Det blir liksom ikke riktig å si  «Det var en liten svaart gutt, eller farget gutt, som hette vesle Hoa». Det stemmer ikke faktisk. Egentlig er det ikke av allmenn interesse hvilken farge gutten hadde, men Hoa er så beskrivende. Til mitt forsvar har jeg en bror fra Asia.

Hoa var illsint og det hjalp ikke at han fikk Hoolahoops (potetskruer) av mora. Jeg kunne bare glemme å lese notatene, og jeg fryktet å få migrene før eksamen. Hoa skreik og skreik. Og han var ingen baby. Han var sikkert fem år og da kan man kontrollere seg selv. Det var trassgrining. Krokodilletårer uten tårer. Jeg har jobbet med barn i 10 år, så jeg kjenner låten i pipa godt. Plutselig hørtes stemmen til sjåføren over høytalerene «Children are not allowed to cry on the bus. If they do, the Garda will come and get them». Det ble musestille, helt til de eldre begynte å le. Hoa var stille resten av turen. Jeg sa takk ekstra tydelig da jeg gikk av bussen på mitt stopp.

Eksamen var fin, fordi jeg var godt forberedt. Verre er det ikke. Nå er det brownies og lan med verdens fineste Hege.

P.s Jeg vurderer å ringe det Britiske hoff eller ambassaden for å informere om at det er en gal mann i Dublin som vil kutte strupen på Dronning Elizabeth når hun kommer hit 17.mai. Han sa det til meg på SPAR. Direkte sitat: «I was arrested today because they think that I am going to shoot the Queen. But I would never do that. I would slit her throat». Jeg sa hadet og gikk fort hjem. Baklengs. Han kom ikke etter.