Yesterday

by Julie Marlen Engel

– All my troubles seemed so far away…

Det var sommer i Dublin. Jeg tok på meg skjørt og traff fine venninner i byen. Vi gikk i butikker. Ingvild og Heidi kjøpte seg punger på Zara i fine farger. Hege kjøpte seg bodylotion og treningsklær og jeg kjøpte en sommerkjole og litt småtteri. Det var egentlig for varmt til å ha på skinnjakke. Skulle ønske jeg hadde den fine, lille dongerijakka mi, som jeg hadde da jeg var fem år. Jeg fant den på loftet for to år siden og den passer perfekt. Vi spiste lunsj på en Mexikansk plass ved Jervis-senteret. Der har de tacos, burriots, nachos og fajitas til en billig penge. Du bestemmer selv hvilket kjøtt (eller ikke kjøtt) og hvilken topping du vil ha på. De har den beste frozen Margheritaen i Dublin, til under 4 EURO. Vi dro på kino og så Killing Bono og avsluttet kvelden på Friday´s.
– En herlig lørdag.

The Grusome Twosome.

Hege & meg.

I dag våknet jeg av at sola varmet soverommet. Jeg åpnet vinduet, lukket øynene igjen og latet som om det var sommerferie. Jeg skulle gjøre tusen ting i helga. Sannheten er at jeg ikke har gjort en damn shit, som mamma ville ha sagt. Hun sier at jeg ikke skal banne, men selv sier hun «svarte neger». Det må jo være det styggeste man kan si. Mye styggere enn helvete, faen, jævla og dritt, som er mine faste…

Jeg har jo gjort noe. Jeg handlet mat i dag og vært i Phoenix park i to timer. Det er fantastisk der. Jeg så en liten jente i sommerkjole. Hun løp barfot med en drage. Jeg ble lykkelig av å se på henne. Solen har gitt meg mye energi så i morgen blir det andre boller. Neste uke skal jeg være Super Marlen. Håper jeg. Og jeg skal kjøpe meg en drage.

«Yesterday, love was such an easy game to play.
Now I need a place to hide away.
Oh, I believe in yesterday».