«Ingen grenser»

by Julie Marlen Engel

– For hvor dum det går an å bli?

«Er du dum, eller bor du i telt?» Det ville mamma ha sagt om dette, men her stemmer det jo faktisk. – Dum og vil bo i telt. Det jeg snakker om er at søknaden til Lars Monsens program»Ingen grenser» går ut i dag. NRK skriver at til og med folk med eksem har meldt seg på for å få en tur. Jeg har jo eksem. Riktig nok er det kun periodeeksem som kommer når huden blir utsatt for mye sol. Albino Marlen får soleksem når hun ikke tar betakaroten, spesifiserer at jeg ikke blir brunere av det. I tillegg må jeg bruke svært høy solfaktor og dyr solkrem. Helst av typen Clarins. Jeg føler at dette kvalifiserer meg som deltaker. Derfor tar jeg endelig steget ut. Jeg vil bli ansiktet utad for de med soleksem. Jeg vil være stemmen, den svært høylytte, stemmen til alle der ute med soleksem. Alle som har et anstrengt forhold til hvitvask og aloe vera. Alle som ønsker å dra til Tyrkia, men som ikke kan. Alle som har badet med klær om sommeren. Jeg melder meg på. For alle dere.

Jeg går ut fra at man må ha eksemen på selve innspillingen. Derfor skal jeg ta solarium for første gang. Hva gjør man ikke for «15 minutes of fame»? Jeg er klar, men jeg vet ikke om Lars Monsen er klar for meg.

Det verste er at jeg ikke hadde klart meg en dag på den turen der. Og det har ingenting med soleksemen  gjøre liksom.

Meld deg på du og! Sammen har vi mer eksem!

