Om å nesten bli kvalt

by Julie Marlen Engel

I dag så jeg døden i hvitøyet.

2009
Det var mens jeg leste overskriftene på underholdningsnyhetene på TV2 tekst-TV at jeg, til min stor forskrekkelse, kom over en overskrift som sa at Elg, altså Øyvind Elgenes, hadde hatt en nær døden opplevelse. Jeg trykket selvfølgelig inn sidetallet og kom omsider til saken. Jeg var nervøs. Jeg var redd. Elgen hadde hatt en nær døden-opplevelse i sin barndom. Han hadde nesten dødd av kvelning.

Av en bit knekkebrød. EN BIT KNEKKEBRØD! KNEKKEBRØD!

Først reagerte jeg med sinne. Så lo jeg. Jeg lo til jeg gråt.

«Jesus lever han har stått opp fra graven. Haleluja! Haleluja!»

2011
Jeg måtte stå opp før elleve selv om det ikke var forelesning. Det gjør meg sur. Grunnen var at husværten skulle komme med en maler, som skulle male over vannskadene og muggen. Ja, nei. I Irland maler de bare over mugg, sopp og råte. Det burde vi kanskje begynne med i Norge også? Enkelt og greit liksom. Jeg stod altså opp klokken ti og rømte til treningssenteret. Jeg følte meg litt uggen i halsen og hodet. Kan jeg brygge på en forkjølelse? – Nei, jeg tar jo faen meg trantabletter hver dag.

Jeg begynte på noe som kan ligne på en Elipsemaskin. Det gikk dårlig. Jeg ble svimmel. Men da Danko Jones runget over hodetelefonene fikk jeg energi på nivå med Jan Teigen i Prima Vera-perioden. Går det an å svette av seg forkjølelse? – Jeg gjorde i alle fall et tappert forsøk. Da maskinen stoppet etter en time, sjanglet jeg av, som en alkoholiker klokken 11.15 på en lørdagsformiddag.

Jeg sjanglet meg hjem. Maleren var så vidt ferdig. Tilbake til poenget. Kan man bli frisk av å ta seks trantabletter? – Vi får vente å se til i morgen. Jeg gjorde det med livet som innsats.  Jeg holdte på å kveles av seks trantabletter. Av typen Möller’s . Med sure oppstøtgaranti og mintsmak. En dag kommer det til å stå om min nær døden opplevelse på tekst- TV. Jeg gleder meg.

P.s Plis Gud, eller Jesus, eller Elg, som forøvrig ligner jævlig på Jesus. Hvis du fortsatt leser bloggen, noe som jeg vet at du har gjort da jeg fikk det meste jeg ønsket meg til jul, fikk en A og stod på eksamen, la meg være frisk i morgen. Hvis noen i Möller’s leser bloggen kan de gjerne lage kapslene mindre. Mye mindre. Eller merke boksen; NB. Trantabletter dreper. Nesten.