The next best thing

by Julie Marlen Engel

Oasis er erklært døde. Kan Liam Gallagher lykkes uten storebror?

På butikken i stad hørte jeg en dødstøff låt. Var det John Lennon? Jeg ble stående i ekstase mens jeg lyttet til sangen. Det var ikke John Lennon, men selvfølgelig Liam Gallagher. Ved første «lytt» kan han høres ut som John. – Slik som på «Song Bird» og «Helter Skelter» hvor det tydelig kommer fram hvor influert Liam er av John Lennon. Fantes det en Oasis sang som jeg ikke hadde hørt?
– Selvfølgelig ikke.

Da Noel Gallagher erklærte bandets død i 2009 startet de tre resterende kjernemedlemmene, Liam Gallagher, Gem Archer og Andy Bell, Beady Eye. Låtene «Bring the Light» og «Four Letter Word» ble lagt ut på nett i november og desember. I oppgave- og juletåka gikk dette meg hus forbi.

Sangen jeg hørte var «The Roller», som er den første singelen fra det kommende albumet «Different Gear, Still Speeding», som kommer 28. februar. Og jeg må si at jeg liker det jeg hører. Det høres ut som Oasis. Men når jeg får hørt hele albumet, vil det nok høres at Noel ikke er med. Det er jo tross alt han som har laget Oasis-perlene.

Uansett. «The Roller» er en fantastisk feel good låt, som jeg kommer til å høre mye på. Jeg gleder meg til albumet kommer og enda mer til å se de live her i Dublin i April.

Jeg nøyer meg egentlig aldri med det nest beste, men i dette tilfellet har jeg ikke noe valg. Jeg tror ikke at jeg har sett Oasis for siste gang. Jeg, storebror, lillesøster, Andrea og våre barn (hvis vi får noen) skal på Oasis konsert, men det er fint å ha noe å høre på mens vi venter.