Coola tjejer

by Julie Marlen Engel

En kompis sa en gang at jenter ikke burde drive med musikk. Jeg burde ha avskrevet vennskapet der og da, men slike uintelligente utsagn må bare ignoreres.

Ukens Coola tjejer er mine favoritter Sahara Hotnights. Som består av fire hotte damer fra Sverige.  – De varmer forresten opp for Foo Fighters i Oslo. Etter min mening burde Dave og co varme opp for de. De har gitt ut fem album, som absolutt er verdt å høre på. Jeg så de live i Trondheim på den første Pstereo festivalen i 2007. Dessverre var det lite folk, men damene skuffet ikke. Jeg var svært imponert over at et av bandmedlemmene hadde på seg svært høyhælte sko. Helt til hun vrikka foten. -Big time. Du skal virkelig være jævla rutinert for å kunne rocke i høye hæler.


Jenteband burde jo ikke være et uttrykk. Band er band, men jeg må ærlig innrømmme at det er ekstra tøft med band hvor alle medlemmene er damer. Som i Beyoncés band og Spice Girls da, selvfølgelig.

Hvorfor er det slik at det er færre jenter som holder på med rock? Og hvorfor er mange av jenter som spiller rock, desverre, dårlige? Min konklusjon er at jenter ikke motiveres av foreldre til å spille trommer, gitar eller bass. De får rett og slett aldri muligheten. Og når de har blitt så store at de selv kan få tilgang til instrumentene, har allerede gutta flere års forsprang. Hvis jeg noen gang får barn skal de ha tilgang til instrumenter så kan man i alle fall ikke skylde på det. Bortsett fra blåseinstrumenter og fiolin.

Loads of Love Feminist Marlen.

