Lørdagsgodt

by Julie Marlen Engel

Lyden av plinget i tippekampen etterfulgt av ABBAs «Money, money, money». Det var lyden av lørdag.

Smaken av lørdag var en pose Stjernemix, en pakke Kinderegg, en stor brus og en pose potetgull. Alt var broderlig delt på tre. Det beste Kinderegget  lå i midten av pakken. Der var «helfiguren». Det trodde i alle fall vi. Av og til fikk vi varmt popcorn fra en kjele. Brusen lot jeg stå i glasset så lenge som mulig før jeg drakk den. Jeg var ikke så glad i sterkbrus. Noen lørdager kom en snill liksomonkel med lørdagsgodtepose eller Donaldpose.  Det var stas å vente til klokka ble seks. Det var stas med godteri. Det var stas med lørdag. Det var om å gjort å sitte i stolen. Det var plass til to i den. Og man kunne ha godteskåla på armlenet.

Vi fikk også hjemmelaget pizza, eller hamburger eller noe annet godt. Mamma lagde verdens beste lørdager. Middagen spiste vi etter Midt i smørøyet. Noen ganger fikk jeg ikke se på det fordi det var så skummelt. Spesielt når det var en dansk serie med en fæl saksofonintro og noen barn som syklet rundt på en øy og fant en død mann på ei strand. Jeg spiste opp alt godteriet og sovna gjerne på gulvet. Jeg fikk være oppe så lenge jeg ville, eller klarte. Sikkert rundt ni. Det var seint det.

Da jeg var lita ønsket jeg at jeg var stor og kunne kjøpe så mye godteri jeg ville hver dag. Og det gjør jeg også, av og til. Fordi jeg vet at lille Julie Marlen ville ha gjort det. Men det er ikke lengre stas med godteri. Ikke hvis man spiser det hver dag. Derfor har jeg gjeninnført lørdagsgodt. Klokken seks.

Og vet du? Det var ekstra godt med rosa tyggepastiller med jordbærsmak i dag klokken seks og jeg gledet meg i hele dag til å spise de. Man skal virkelig ikke undervurdere lørdagsgodt.

P.s Mitt lørdagsgodt er en Wham, som er noe godisgreier med tongue tingling coloured crystals, en pakke Chewwits med jordbærsmak og en Kinder Bueno med hvit sjokolade. Den er best.

Kos deg masse! Det er jo lørdag!

