Om å skrive til krampa tar deg

by Julie Marlen Engel

En av to eksamener overstått. Hvordan gikk det? – Jeg aner ikke.

Jeg pugget i hodet hele natta. Innimellom sov jeg. Jeg kommer nok ikke til å glemme at det ble lovlig med skillsmisse i Irland i 1995, at Kina ble med i WTO i 2001 og at «civil society is the process through which individuals negotiate, argue, struggle against or agree with each other and with the centres of political and economic authority».

Jeg satt sammen med 300 andre. Vi fikk åtte spørsmål og skulle besvare fire. Mellom tre til fire sider på hvert svar. Jeg skrev i tre timer i strekk. 16 sider. For hånd. På tre timer. Stakkars den jævelen som skal tyde det som står på arkene. Skjønnskrift har aldri vært min sterke side. Jeg fikk krampe etter tre.  Det er tåpelig å avlegge eksamen med håndskrift når det ikke blir akseptert når du leverer oppgaver. Motstridende. Etter min mening er eksamen tull. I alle fall så vet jeg at jeg er god nok, hvis jeg skulle være så uheldig å stryke. Jeg er en A og en jævel i praksis. Så det så. Og hvis jeg hadde lagt notatark på do, så hadde ingen funnet det ut. I 2011 må det gå an å finne en annen løsning på å avdekke plagiering. – – Man trenger ikke å være Poirot liksom.

Jeg svarte på disse spørsmålene;
–  What are the main obstacles to the formation of an East Asian political and economic bloc?
– The combination of extreme poverty and environmental chaos are the largest threat to peace in the 21st century. Discuss.
– Outline and discuss with examples what you see as the most important aspects of the Irish constitution and the most important change to it since 1937.
– «It is because global civil society  has power that it is increasingly subject to academic study». Discuss this statement in detail with examples.

I skrivende stund spiser jeg pepperkaker og lengter etter jul. Når boksen er tom er det virkelig over. Jeg elsker pepperkaker. Og jul. Og at det nesten er vår i Dublin. Å hoppe over norsk januar, februar og mars er fantastisk, men jeg skal ikke føle meg for trygg. – Global climate change is happening, you know. Og direkte konsekvenser av det er
– Rising sea-level.
– Changing rain patterns.
– More extreme weather.
Så vet du det. Julie Marlens opplysningsblogg. – Programleder for Newton neste.

I morgen skal jeg være hjemme og lese til fredagens eksamen. Jolly Joy!  Men jeg kan også glede meg til prinsessebursdag med jentene i klassen. Da skal jeg gjøre det jeg elsker mest etter jul; å feire meg selv og livet. Og litt Hege da.

Ps. Jeg traff Aqua-Lene på Kastrup. Hun så helt superstar ut i skinnende haremsbukse, store solbriller og strappy sandals uten strømper. Skikkelig diva altså. I love it. Jeg orka ikke reise meg for å hilse. Hun så nok ikke at det var meg.