Kvelden før kvelden

by Julie Marlen Engel

Dagene før jul må være de korteste i året. Jeg kan ikke tro at det Julaften allerede i morgen.

Familien Jenssen Leirvågs residens pleier å være, mildt sagt, preget av kaos på lillejulaften, men i år har det vært lite kaos å spore. Jeg vet ikke helt om jeg liker det faktisk. Det har alltid vært rot og ingenting som minnet om jul da jeg la meg, men når jeg stod opp på Julaften var alt strøkent og mamma hadde vært våken til fem, minst. Men ikke i år. Lillesøster har vært en jævel med vaskekosten og støvsugeren og vi andre har hjulpet til så mye som vi fikk lov til.
– Jenssen Junior er også perfeksjonist, som sin mor selvfølgelig.

Rosa bursdagspresenter til lillesøster ligger klare. Man skal ikke straffes for at man er født på Julaften, så her i huset får man dobbelt opp.

Fine pakker.

Julespilledåsen min er på plass.

Englekoret, som jeg fikk til jul av nabo-Ragnhild da vi var små.

Julemusa, som ikke har noe med jul å gjøre, bortsett fra at jeg fikk den i pakkekalenderen da jeg var lita.

Engelen Gerd.

Fine engler som jeg fikk da jeg var lita.

Juletrelys er alltid like drit.  Pappa og bror gjør det hvert år.

Jeg har levert gaver, spist grøt og gjort ferdig de siste gavene.

Jeg begynner å bli klar for jul. I morgen skal jeg stå opp 07.20. Jeg skal tasse barfot inn i stua og se hvor vakkert juletreet, som jeg og bror har kjøpt, er. Så skal jeg vekke lillesøster og bære gavehaugen inn i stua. Vi skal se introen på Julemorgen før hun åpner gavene. Så ser vi i strømpene om nissen har vært her i år og. Og da. Da er det jul da.

Gledelig jul til alle!