by Julie Marlen Engel

Vi satt der i spenning. Det var som julaften, 17. mai og bursdag på en gang. Vi var så spente. Det kilte i magen da han begynte å rope opp navnene. Så var det min tur, eller noe som lignet på Julie Marlen Engel Jenssen Leirvåg i alle fall.
– «That is hell of an A», sa læreren og la de ti arkene på pulten min.

I dag oppnådde jeg noe som jeg aldri trodde jeg kom til å klare på college i Irland. Jeg fikk en A på Modern Society- essayet mitt. Jeg er så glad og stolt. Jeg skriver det ikke for å hoverere eller for å gni det inn. Jeg skriver det fordi jeg ikke tror på Janteloven. Det er ikke kvalmt å vise glede når man har klart noe stort og vanskelig. Jeg har besteget mitt eget Everest og det føles fantastisk faktisk. Å få noe igjen for strevet er en utrolig god følelse. Å mestre noe man ikke trodde at man mestret i det hele tatt. Jeg er kjempestolt over oss i den norske jentegjengen. Vi gjorde det dødsbra alle sammen. Og jeg er så glad for at de var så glade på mine vegne. We rock college! Og jeg må også si at jeg føler med den kinesiske jenta som gråt fordi at hun strøk. Det kunne like godt ha vært meg.