December 8.

by Julie Marlen Engel

Ordene er skrevet. Det er 7 dager til jeg skal hjem. Med hjeret og hjernen.

I morgen kommer verdens herligste kusine, som egentlig er kjæresten sin kusine, men som jeg får låne. Hun har med seg kjæresten sin. Vi skal varme opp gjesterommet en smule så ikke de fryser ihjel. Gjestene skal få slippe å sove med lue. Det er skikkelig kaldt i Dublin i dag, hele tre minus. Jeg lengter hjem til et snødekt Frei. Jeg klarer ikke bestemme meg om jeg vil ha grøt og julepølse med ketchup eller pizza og chips når jeg kommer hjem Jeg ønsker meg også wok, svinefilet, hamburger og julebrød. Om bare en uke er jeg hjemme, jeg kan nesten ikke tro det.

Ine og meg på Sunny Beach i 2006.

Jeg gleder meg til å få besøk, jeg elsker å vise fra, byen min. Vi skal gå på café, på restaurant, på Urban Outfitters, på vintagebutikker, på pub og kose oss masse.

Jeg har skrevet ferdig alle ordene i de to siste oppgavene. Jeg skal finpusse på strukturen på søndag og så er jeg helt ferdig, men det er jeg jo nesten nå og da.

Ine og kjærsten reiser på søndag og da kommer lillesøster, som egentlig ikke er så lita lengre. Vi er født i samme år. Men vi er ikke tvillinger. Ja, det går an det. Elleve måneder i mellom, god margin det. Vi skal også kose oss. Handle julegaver, drikke Mojitos på Hard Rock og feriere. Vi skal også se Amalies jul og spise pepperkaker, som jeg håper hun har med seg. Hun og  kjæresten min skal le til langt på natt, så jeg må kjefte på de og be de legge seg. Det blir fantastisk og litt rart. Jeg har gledet meg til det helt siden august og nå er det plutselig desember.

I dag så jeg døden. Han stod ved siden en mann som lå på bakken. Hadde mannen på bakken frøset i hjel?  Døden stod i alle fall ved siden av. Med solbriller, enda det var mørkt ute, og skjegg. Han så ut som de i ZZ Top, men det var ikke de. Det var døden. Det er jeg sikker på.