Julebrev

by Julie Marlen Engel

Kjære venner, kjente og ukjente.

Her kommer en julehilsen fra oss. Et masseprodusert julebrev. Skrevet på pc. Med sånn koselig juleskrift, som skal ligne på håndskrift. Nederst er det noen familiebilder hvor vi alle er tynne, brune og fine. Hvor spesiell føler du deg ikke nå? Jeg skal nå oppdatere deg på alt som har skjedd dette året. Du syntes kanskje det er spesielt, siden vi kjenner hverandre og du allerede vet hva jeg og mine har foretatt oss i året som har gått? Og hvis vi ikke snakker med hverandre resten av året syntes du kanskje at det er rart at du får dette brevet? Vel, der må jeg si meg enig. Men jeg vil gjerne få det ned svart på hvitt hvor vellykket, lykkelige og perfekte vi faktisk er. For å minne dere alle på det igjen.

Dette året har vært langt og drygt. Vi har vært syke. Vi har vært arbeidsledige. Vi har et digert lån. Vi har dårlig råd. Vi har ikke råd til å kjøpe julegaver i år, men vi gleder oss veldig til å spise julemiddag hos Frelsesarmeen. Kanskje får vi noen gaver der? Vi var ikke på sommerferie i år. Vi måtte bruke pengene på skillsmissen og gravsteinen. Det er dyrt å skille seg og det er dyrt å dø. Vi har strøket på eksamen. Vi har flyttet fra hverandre. Hunden er død. Katta er død. Bestemor er død. Pappa er i fengsel. Mamma er på krisesenter. Søster er på avrusning og bror er akjsermegler med mange penger, men han har ikke tid til å komme hjem til jul i år. Han feirer jul med elskerinna i Spania.

Håper dere har det bra (egentlig så driter vi i det).
Hjertelig hilsen oss.  (Hjertelig og hjertelig).

Finnes det noe verre enn julebrev, eller skrytebrev som jeg kaller de? En liten oppfordring fra meg er å plis dropp det masseproduserte, maskinskrevne, upersonlige julebrevet og skriv et kort. Et godt, gammeldags julekort med bilde av nisser og engler. Det skal i alle fall jeg gjøre.