My shoes

by Julie Marlen Engel

Hvis du er en av de som ikke går på Griffith College kan du være jævla glad for at du ikke er i mine sko nå.

– Selv om jeg bare har killer sko.
Så kanskje du ville ha gått i de allikevel. Selv om det er hardt å stå i de til tider.

Skoleoppgavene som skal leveres i morgen, tirsdag og neste mandag opptar mye av tiden og tankene mine. Men jeg lar de ikke ta over livet mitt. Å studere er hardt. Det er faen så hard. Faktisk. Men jeg tenker at det hele er snart over og en så kort periode med stress, det klarer jeg. Vi klarer det. Neste mandag er det verste over. Jeg tenker også på at mange har det mye verre enn meg her på jorden. Fotballfruen for eksempel. Så jeg klager ikke. Dette er en flott periode av livet som jeg skal se tilbake på og le av. Når jeg sitter med puppene mellom knærne, med fem unger og en tjukk mann så skal jeg savne dette. Så nyt det Julie Marlen Engel. Kos deg. Dette er digg. Dette er det beste året i livet ditt. Du er bare ikke klar over det enda.

Og en ting er sikkert. Jeg gir meg aldri. Jeg gir aldri opp. Med unntak av Dansevitenskap på NTNU, der skal jeg ærlig innrømme at jeg ga meg. Men vi kan alle gjøre feil. I`m only human, selv om jeg heter Engel. Og det finnes faktisk grenser for hvor mye songdans, turdans, gamaldans og bygdedans en stakkar kan lære på egenhånd. Riktig nok hadde de en film på pensumlista, men jeg hadde ikke VHS-spiller. Og hvis Egil Bakka leser bloggen min så skal han vite at jeg er enig i at det sikkert finnes mye flott folkedans og tradisjon for det på Nordmøre, men jeg har bare ikke sett så mye til det under oppveksten. Og det kan ikke jeg, men foreldrene min lastes for. Og Frei gamaldanslaug, som desverre ikke eksisterer.

– Ikke gi deg du heller. Det er vi for gode til. Hvis du er en av de som skal sitte oppe å skrive i hele natt, så føler jeg med deg. Vit at jeg tror på deg og heier på deg. Dette klarer vi. Faktisk.

Og når vi er ferdige, skal vi le av det hele. Høyt. For når alt kommer til alt, så vil jeg ikke stå i noen andre sko enn mine egne. Ikke en gang Sarah Jessica Parker sine.