Hello Jesus

by Julie Marlen Engel

Hello Friday!

I Trondheim kom det ofte pinselus, bedre kjent som pinsevenner, opp til meg på gata. Jeg husker ei i lilla boblekåpe speielt godt,
– Jeg kan se at du mangler noe i livet ditt, sa pinsehøna til meg.
– Å, hva er så det? Svarte Julie Marlen.
– Jesus, barnet mitt, svarte pinsi.
– Kjære deg, frua mi. Jesus er da min beste venn her i livet. Vi er daglig i kontakt vi, svarte Julie Marlen.
Det ble stille i hjørnet til pinsehøna.
– Hvis du virkelig skal prakke på meg noe som helst, burde du i alle fall ha en vaffel eller to på lur. Men de må jeg vel gå til Frelsesarmeen for å få, sa Julie Marlen.
Det forble stille i hjørnet til pinsehøna og hun glemte å gi meg tegneserien om Jesus og den fortapte mannen.

I Dublin er det lite pinselus. Jeg er ikke helt sikker på hva de er, gærningene i O’Connell Street. Han som står på en tom bruskasse og proklamerer bibelen. Og de som står og deler ut bilder av døde foster i protest mot legalisering av abort i Irland. Så vestlig, men allikevel så konservativt.

Endelig ble det fredag igjen. Ukene går vanvittig fort. Det er bare 33 dager til juleferie.
I helgen skal det ikke gjøres noe særlig skolearbeid. Jeg skal ha koselig besøk av kusine Lisabeth. Jeg skal vise henne byen min, vi skal på pub, resturant, kafé, se i fine butikker, spise lasagne, gå tur i parken og bare kose oss.

Happy Friday!