With love from me to you

by Julie Marlen Engel

Studieteknikk. Her er mine beste tips som funker for meg. Det garanterer dessverre ikke at de funker for deg.

Planlegging
Lister er fantastiske. Og følelsen av å krysse ut noe man er ferdig med er fantastisk. Jeg har laget en detaljert liste over alt som må gjøres. Hva som skal gjøres hver dag. Helst hver time. Mål er viktige. Men det er viktig å huske at man ikke alltid når målene. Da må man bare komme seg videre til neste mål. Lese- og arbeidsplaner er viktige for meg. Da ser jeg hva som må gjøres og slipper å gå å tenke på det hele dagen og natten.

Lesing
Jeg leser i intervaller. Det er ikke hvor lang tid man bruker hver dag som er viktig. Det er hvor effektiv og fokusert man er på den tiden man faktisk arbeider. Jeg klarer å være  hundre prosent konsentrert i en time til halvannen. Jeg leser i en time og har pause i en halv time. Slik holder jeg på. I pausene ser jeg Gilmore Girls eller andre fine serier, spiser, går på do eller surfer på internett. Hvis jeg leser lengre enn halvannen time, så får jeg ikke med meg alt i like stor grad.

Skumlesing er et must. Men en treningssak. Det er spesielt vanskelig hvis man ikke er god i engelsk. Å lese engelsk raskt er også trening. Jeg har varmet opp i et år med kun å lese engelske romaner. Da ble omstillingen til et engelsk studie mye enklere. Hvis man er god til å skumlese sparer man tid og får samtidig med seg det man leser. Øv, øv, øv.

Jeg noterer mens jeg leser. Det kan være vanskelig å skille klinten fra hveten. Her må man være selektiv. Det er også en treningssak. Det er ingen vits å notere alt. Du trenger ikke kunne hele boken for å skrive en oppgave. Her har jeg erfart at det er lurt å notere de direkte sitatene man ønsker å bruke. Husk sidetall til referanse. Det er lurt å notere annet innhold man vil ha i egne ord. Slik unngår man plagiat. Husk at man må referere til alt. Jeg har også erfart at det er smartere å notere på A4 ark enn på post it lapper i boken. Jeg noterer oversiktelig og skriver forståelig hva jeg mener. Ingen andre enn meg forstår mine kryptiske  notater. På den måten kan jeg levere boken med en gang jeg er ferdig med den. Da har jeg alt jeg trenger i notatene mine.

Jeg hører ikke på musikk mens jeg leser eller skriver. Men det kan jo hende at du er en av de heldige som konsentrerer deg bedre med musikk.

Det er viktig å spise og drikke for å holde konsentrasjonsevnen på topp. Det kan være motiverende å ha noe man liker godt til pausene.

Ingen facebook  mens jeg jobber. Da blir jeg ukonsentrert og jeg må bruke unødvendig tid på å komme inn i rytmen igjen.

Det er mye enklere  å skrive en oppgave når man har all kunnskapen inne, eller på notatblokken. Da går skrivingen raskt. Hvis jeg leser mens jeg skriver, tar det mye lengre tid.

Jeg har erfart at det er lurt å få noen andre  til å lese over oppgaven når den er ferdig. Jeg er så heldig at jeg har to kommentatorer som leser oppgavene mine med et kritisk blikk. Jeg ser meg blind på både språk, struktur og innhold. Det kan være smart å ikke jobbe sammen med noen som tar samme fag. Oppgavene kan fort bli for like og det resulterer i stryk.

Jeg syntes det fungerer fint å gjøre ferdig oppgaver  i god tid. Så langt det lar seg gjøre. Jeg lar oppgaven ligge og leser over den en siste gang dagen før innlevering. Slik unngår du unødvendige stresssituasjoner med tidspress og ting som går galt i siste øyeblikk.

Og viktigst av alt er å lagre, maile og overføre  til minnepinne.  Mange, mange ganger.

Vær flittig. Husk at vi egentlig har all tid i verden, vi må bare prioritere.
– Og vi rekker det.

