Napalm

by Julie Marlen Engel

Mobilen min la på røret i løpet av natta. Det vil si at den ikke ringte 08.10 i dag. Det vil si at jeg forsov meg.

Heldigvis bare i 20 minutter, så jeg rakk skolen. Vi lærte om utenlandsk politikk og atter mer om Global Sivil Societies.

Den sure bibliotekaren var surere enn vanlig. Hun var surere på meg en på hun i hijab. Kaller vi det rasisme? Eller var hun redd for at hijabjenta skulle sprenge hele drittbiblioteket i fillebiter.

Biblioteket på skolen er virkelig ikke noe å skryte av. Låne en bok i to uker? Og så kan man forlenge den i to uker til hvis ingen av de 100 andre, som tar samme fag, skal ha den. For de har helst kun to eksemplarer av hver. Og de står aldri på riktig plass. Gulvet er så skeivt at jeg blir sjøsyk av å gå på det. Du får kun låne fire bøker i gangen. Jeg trenger ni. Minst. Du får 10 EURO i bot hvis du bruker mobilen på biblioteket, eller skulle være så uheldig å utløse en alarm. De sier at pengene går til veldedighet. Fuck. Tror de jeg er dum? Pengene går til plastiskkirurgisparegrisen til hurpa på biblioteket. Maken til sur, utrivelig dame har jeg kun møtt på kontoret på Trondheim Katedralskole. Tror hun at hun vil bli lykkeligere med ansiktsløftning? Jeg lover, ingenting hjelper på den sure geipen der. Ikke den beste kirurgen i EU, NATO, WHO.G8, G20, BRIC, NAFTA , MERCOSUR eller ASEAN  kan få henne til å smile. Men jeg kan jo prøve. Jeg kan gjøre det til mitt livs misjon å utløse alarmer, ringe og sende sms på biblioteket.
– Så får vi se om pipa får en annen låt.

Nå skal jeg høre på Melissa Horn mens jeg gråter for de tre millionene sivile som ble massakrert under krigen i Vietnam.
– Det er enda sikrere at det ikke blir Master i krigskorrespondanse til høsten i alle fall.

P.s
– Å tørke seg i rævva med hårføneren er faen meg shtøgt, sa kjæresten da han kom ut av garderoben på treningssenteret, lettere sjokkert og rystet.
Han spiller forresten konsert 8. desember. Med tre andre gitarister.