Sjokoladepannekaker og nattdrakter

by Julie Marlen Engel

Har jeg virkelig blitt et sånt trist menneske som lever for helg?

– Ja, det har jeg.

I helga skal jeg:
– Se X-factor, spise lasagne og kommentere alle deltakerne med verdens beste fredagsgjeng.
– Spise Dublins herligste sjokoladepannekaker med jordbær og is. Hvit eller belgisk sjokolade? – En av hver.
– Danse Hiphop.
– Lese pensum.
– Sove lenge.
– Drikke vin, skravle og kanskje synge karaoke.
– Bade i bassenget på treningssenteret.
– Se en krigsdokumentar om Vietnam.
– Bestille flybillett hjem til jul.
– Kjøpe en varm genser og en varm nattdrakt.
– Se på julepynt, fordi det gjør meg så glad.
– Være oppe kjempe lenge.
– Gå tur i parken med kjæresten og ta fine høstbilder.

Jeg lever egentlig ikke for helg. Bare litt. Akkurat i dag. I morgen skal jeg leve for hver dag. Til og med mandager. I alle fall mandagen som kommer. Jeg har jo fri. Hver dag er fin. På sin måte. Men ingenting er som fredag, lørdag og søndag (hvis du har fri på mandag).

P.s Nattdrakt er et fantastisk ord.
– Kjæresten fortalte akkurat at han brukte å få nattdrakter i gave når besteforeldrene fra Skien kom på besøk. Så utrolig koselig. Jeg ser levende for meg en liten lubben, krølle-Emil løpende rundt som en Duracell-kanin i ny nattdrakt.