Tuesday Bliss

by Julie Marlen Engel

Den kaldeste dagen i Dublin.

I dag tok jeg en timeout.  På stevnemøte med kjæresten i Temple bar. Middag på restaurant og konsert på gata.

Den første dagen med lite folk i Temple bar. Lite musikk. Lite turister. Mye alkoholister. De kryper fram som rotter  når kulda kommer. Søker varme. Akkurat som oss andre. Men man trenger vel ikke prøve å vise tissen sin til kvinnelige politibetjenter vel?

Guttene på hjørnet, som tror de er Beatles, ble plaget av en av gatens løse fugler som også ville synge Beatles i mikrofon. Han synger sikkert like fint som de. Når han kan stå oppreist.

Bladene på trærne i South Circular Road dalte som snø i dag. Jeg så en dame med nydelige, røde støvletter. Så kom jeg på at jeg har verdens vakreste, røde støvletter fra 1987, som mamma hadde på seg da jeg var i magen. Men de har jeg glemt hjemme på Frei. Så ble jeg litt lei meg for det, men samtidig glad for at damen hadde sine røde støvletter på. Jeg blir utrolig lykkelig av røde støvletter. I alle fall mine. Støvletter med historie. Første gangen jeg hadde de på meg, spilte jeg konsert på Blæst i Trondheim.  Hvis jeg bare kan få ha et par sko, så blir det de. Uten tvil.