Gort

by Julie Marlen Engel

Etter å ha kjørt i fem timer, tre av de i stummende mørke, kom vi til Gort.

Selv om byene ser store ut på kartet, er de ikke det. Jeg vil anbefale folk som skal på roadtrip i Irland til å kjøre i dagslys, eller holde seg på motorveiene. Å kjøre på de små, koselige veiene, ble som å være  med i en skrekkfilm da mørket senket seg. Bedre ble det ikke av å komme til landsbyer hvor det ikke var en sjel i gatene. Har du ikke like livlig fantasi som meg, går det sikkert fint.

Hotellet i Gort. 30EURO natta inkludert Full Irish  breakfast med pudding. NB. Do not take the pudding. Rommene er like innrøyka som røykekupeen på MF Glutra og vannet er gulere en piss. Men de som jobber der er koselige. Han som eier hotellet står i baren og forteller røverhistorier til de gamle mennene som bor i byen, mens de raper om kapp på irsk. Akkurat som på «Med hjartet på rette staden».  Bortsett fra at det er i England da. 

Wall of fame. Hva Royal står for er usikkert. Det var svært lite luksuriøst. Men det ryktes at kronprinsen og prinsessen av Japan har bodd der. Jeg håper for deres del at det er lenge siden.

Full Irish. NO PUDDING!

Gort var gøy. I morgen får du se hvordan det var i Spiddle.

P.s I dag ble jeg vekket av kjæresten klokken 07.30.
– Har vi hårføner?
-Nei, hva skal du med det? Svarte jeg.
– Ingen av boxerne mine er tørre.