Dublai

by Julie Marlen Engel

Treningssenteret i blokka mi er helt ok, men siden de er svært dårlige på gruppetimer, tyr jeg til et annet. Det kan forveksles med et hotell i Dubai.

Mitt første møte med en irsk spinninginstruktør ble, mildt sagt, traumatisk. Han var liten, feminin, gammel og hadde dratt det lille av lugg han hadde igjen bakover. Hentesveis fra panna og bak liksom. Syklene var gamle og like rustne som instruktøren. Han spilte psykadelisk technotrancehousedance og Aqua av alle ting. Det var forferdelig. Og når vi fikk beskjed om å rulle bort syklene og ta fram vektstang, ble det verre. Jeg trodde virkelig ikke at det var mulig. Men det er sant. Han gjorde alt, som man ikke burde gjøre, med stanga. Kjæresten, som også var på timen, ble hvit av skrekk da han, uten forvarsel, startet med noe som kunne ligne på aerobic. Jeg tenkte, i mitt stille sinn, at trening i Irland har sikkert like lav standard som alt annet. Det var før jeg kom til Crunch Fitness Premier. Eller Burj Al Arab, som jeg kaller det.

Senteret ligger i Temple Bar, fem minutter gange fra huset mitt. Når du kommer inn, så lurer du på om du har kommet på riktig sted. Store gullstoler, peis, glatte, mørke fliser med gullsteiner og resepsjonister som ser ut som på luksushotell. Er dette Irland? Er dette Dublin? Jeg trodde en stund at jeg hadde dødd og kommet til Dubai.

Jeg var på en fantastisk spinningtime. Nye sykler, bra trener, Gorillaz, The Kooks, Ellie Goulding og The Ting Tings ble spilt på rad.
– Det skjer ikke i Norge at alle sangene på en spinntime er bra. Det er herlig å være i gang igjen! Etter spinninga tok jeg Flat Abs. Mannen som hadde timen er nok danser. Han var sjuk. Og det beste med hele senteret er at de har magedans, jazz og hiphop. Jeg gleder meg til å prøve. Og det er faktisk ikke så dyrt. I alle fall ikek til å ha basseng, spa-avdeling og et pilatesrom, som ser ut som torturkammeret til Rinnan. Jeg betalte 425 Euro for et år. Det blir 283 kroner i måneden. Billigere enn 3T faktisk. Og de har ikke spa tenk.

I love it.

Mandagen ble en fin mandag.
Jeg lærte mange, nye, svært stygge, irske gloser på vei til skolen i dag. Bussen jeg satt i ble påkjørt av en liten Golf, som brøt vikeplikten. Men mannen i Golfen ble like sint som bussjåføren. Det var en frisk start på dagen. Jeg har også fått oppleve hvordan Dublin`s Got Talent dufter. Og det var ikke pent. De har spilt inn serien på skolen min, og i dag hadde vi et av klasserommene de hadde brukt. NOT PRETTY! Jeg har ikke luktet så stærk kroppsodør siden Rensvik pikelag måtte spille i vestene til Rensvik Old boys.

Nye, gode joggesko.
– Og nei, jeg visste ikke at Idol-Tone hadde like. Jeg kjøpte de fordi de er rosa.