It`s a beautiful day

by Julie Marlen Engel

– Bono satt nok i St. Stephens Green da han skreiv den sangen.
Uansett, My name is Jules and I`m a college senior?


En av 7000!!! elever ved skolen. Første skoledag i det nye landet. Ikke hadde jeg rosa ransel, ingen snekkerbukse, ingen burgunder genser med hest på og ingen pappa ved min side. Men det gikk bra uten og.

Den flotteste dagen, værmessig, i Dublin på de to ukene jeg har bodd her. Rett og slett fantastisk. Jeg tok taxi til skolen. -Det er lov første dagen. Det stod tross alt 09.30 Sharp på brevet. Jeg kunne jo ikke risikere å gå meg vill der borte i Dublin 8.

Den søte, gamle taximannen fra Irland spurte om jeg også var irsk. Etter at jeg hadde sagt hvor jeg skulle. Da jeg sa at jeg kom fra Norge sa han: Your english is pretty excellent if I may say so.
Jules: Yes, you may.
Han kunne virkelig ikke ha gitt meg et bedre kompilment, på denne dagen i engelsktestens navn. Han prøvde nok bare å sjarmere meg og det klarte han. Vi hadde en dyp samtale om Ole Gunnar Solskjær. Selvfølgelig. I følge en dokumentar sjåføren hadde sett så er foreldrene til Solskjær fishermen. Jeg lot han leve i trua.

Så til testen. 100 spørsmål med tre svaralternativer. Engelsk grammatikk. Det er fem år siden jeg hadde engelsk på skolen. Og jeg hadde nok gjort det bedre da jeg gikk i 5.klasse. Så var det 100 spørsmål fra en cd med to alternativer. Og det gikk fort, men jeg tror jeg hang med. Jeg avsluttet med et essay, som jeg kan love ikke kommer med i mine samlede verker. Det handlet om at vi bruker for mye penger på kjæledyr når folk på jorda sulter. Selvvalgt tema? – I do not think so. Jeg ville skrive om mitt beste sommerminne. Hvis ikke jeg må på engelskkurset, så er Gud mer enn god. Eller så er jeg mye bedre i engelsk enn det jeg selv tror.

Resten av dagen gikk med til info og omvisning. Griffith College er mildt sagt slitent. Teppegulv og sprekker i murveggene. Formuen jeg betaler i skolepenger går i alle fall ikke til interiør.

Hjemme fra skolen ble det Munchies-bagel i «hagen».

I love Dublin when the sun shines. Så far vi se når det regner like hardt som hagl.

I skrivende stund sitter jeg på Hogans med kjærest og Bob Dylan. Jeg elsker Mr. Tambourine Man.

Og Hogans.

