Om bøker

by Julie Marlen Engel

Jeg har fått et slags kjedebrev av fine Ine. Kjempegøy fordi også jeg elsker bøker og elsker å fylle ut ting. Her kommer mine svar om bøker:
Hvilken bok leser du akkurat nå?
Jeg skjemmes nesten av å skrive det. Men akkurat nå så leser jeg «Shopoholiker abroad» av Sophie Kinsella. Før ferien kjøpte jeg en bunke engelske pocket-bøker på salg. For å bli bedre i engelsk rett og slett. Jeg må også innrømme at jeg leste den første boka i serien i fjor. Jeg likte ikke den heller, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg kjøpte den her. Og den er som forventet; dårlig. Jeg blir mer trist enn underholdt av å lese om den dumme, hjelpesløse, stakkarslige karrakteren Rebecca Bloomwood. Jeg liker sterke, uavhengige kvinner i bøker.

Hvor liker du best å lese?
Jeg leser over alt. En gang satt jeg og leste «Folket på Innhaug» av Anne Karin Elstad for ente gang i dansesalen på Trondheim katedralskole. De andre ballerinaspirene øvde og plutselig knakk Jannicke lårhalsen i det Frida satt seg på henne. Det var kanskje ikke så dramatisk, men det var hyling og grining. Jeg for min del enset ikke det. Når jeg leser så er jeg i min egen verden. Men jeg liker aller best å lese i hengedissa mi på verandaen på Frei.

Hvilken bok skulle du ønske ble filmatisert?
Jeg blir som oftest svært skuffet når jeg ser filmer som er basert på bøker jeg liker. Men det må bli «Beatles». Og kjæresten til Ine må spille Kim Karlsen. Men det må gjøres skikkelig!!!! Du kødder ikke med «Beatles». Og siden norsk film er skuffende, så vil jeg heller at «Stormenes tid» av Ken Follett skal filmatiseres. Har du ikke lest denne serien, så MÅ du det. Russel Crowe må være byggmester Tom. Liv Tyler kvinnen i skogen og January Jones Aliena. Tom Hanks skal være Abbed Phillip og Anthony Hopkins skal være slemmingen Sir William. Les den og se at jeg har rett. Enig Tessa??

Hva er favorittboken din?
Bare en??!! Det er nesten umulig. Men hvis jeg må bare ta en så blir det «Dinas bok» og de to andre i serien. Man kan ikke amputere en triologi. Det er ulovlig. Sommeren med Dina var uforglemmelig.

Hva synes du er den fineste forsiden på en bok?
Uten tvil «Brødrene Løvehjerte» av Astrid Lindgren. Da tenker jeg på meg og min lillesøster Løvehjerte i den gule dobbeltsenga. Mamma leste og vi gråt, gråt og gråt. Jeg elsker mamma uendelig for at hun har lest bøker til meg siden jeg var født. Hun har virkelig gitt meg en av de største gledene jeg har i livet.

Og så skal jeg sende videre. Da sender jeg til tre L-er

Lise mi
– som alltid skriver så morsomt og levende. Og som leser bøker.
Little M
– som også er en lesehest og jeg elsker å diskutere bøker, som hun liker og ikke jeg, med.
Linn
– som kanskje leser mest «Twilight», men jeg håper ikke det😛 I så fall så kan jeg vel overse det til en viss grad.