Det finnes et liv etter døden

by Julie Marlen Engel

I går var vi døde. I dag er vi høyst levende. Vi er meg og Hp. Min følgesvenn gjennom fire år. Min aller beste venn og medhjelper.

Jeg holdte på med mitt avsluttende prosjekt på NKF journalistikk. Det gikk over all forventning, med tanke på at jeg har vært syk i over en uke. Vi gjorde det bra. Det var onsdag og jeg måtte på jobb. Jeg slo av Hp og dro.

Da jeg kom hjem tre og en halv time sener ville ikke Hp våkne. Han var ikke død, men ville ikke åpne Windows. Jeg fikk litt av den samme følelsen som da jeg ikke fikk opp Samsonite før Dubai-turen. Men tenkte at dette får jeg hjelp med i morgen.

Jeg sov dårlig den natten. Jeg dro før skolen startet for å spørre pc- eksperten om råd. Han var så snill og tok inn Hp. Jeg ante fred og ingen fare.

Plutselig får jeg Hp tilbake med en rosa post it-lapp:
«Harddiscen er ødelagt. Ingenting jeg kan gjøre 😦 A.»

Hp hadde dødd. Jeg fikk ikke puste. Jeg gråt. Jeg kjente hjernen min krympe, som en brunsneile du strør salt på . Prosjektet mitt var borte. Livet mitt i bilder var borte. Livet mitt var over. Jeg måtte gå på NKF i et år til!

Men det viste seg heldigvis at det hele var svært overdrevet fra «ekspertens» side. Missforstå meg ikke, det var snilt av han å ta inn Hp. Men å lyve da… Typisk mann. Kan ikke innrømme at dette er beyond hans fagfelt.

Hp lever.
Han sto opp fra de døde samme dag.

Oppgaven er ute i løpet av helgen. Jeg er reddet.
Det finnes et liv etter døden.
Og Jesus lever.
Jeg så han i går.

Jesus lever!
Han har stått opp fra graven!
Haleluja!
Haleluja!