Bokanmeldelse «Vindens skygge» av Carlos Ruiz Zafon.

by Julie Marlen Engel

Jeg hadde svært store forhåpninger til denne boken. Nå er det for lenge siden jeg har lest en bok av Dina-kaliber.

Barcelona 1945. Daniels far tar han med til «De glemte bøkers kirkegård». Her finner han boken «Vindens skygge» av den tilsynelatende eneste boken av forfatteren Julian Carax. Daniel blir en del av et gammelt, tragisk kjærlighetsmysterium. Samtidig som han selv leter etter kjærligheten og meningen med livet.

De første 200 sidene var etter min mening kjedelige og intetsigende. Jeg var svært skuffet og hadde mest lyst til å legge den fra meg. Vi stifter bekjentskap med flere personligheter som tilsynelatende er linket til den avdøde forfatteren Carax.

Etter 200 sider ble det endelig litt action og jeg begynte å forstå hvorfor det er solgt 10 millioner eksemplarer i 50 land. Det er for all del en god bok. Desverre ikke en fantastisk bok. For meg er en fantastisk bok en bok som griper meg fra første side. Ikke side 200.

Jeg skal lese oppfølgeren «Englenes spill» og ikke minst reise til Barcelona.