Bluse, eller blouse som det heter på fransk

by Julie Marlen Engel

Bluse er et ord i mitt vokabular som ikke ofte brukes.
Bluse er en betegnesle som har blitt brukt om flere typer klesplagg. Ordet fra fransk blouse og siktet opprinnelig til klesplagg for menn. I dag brukes ordet hovedsaklig om visse typer klesplagg for kvinner. Også en tynn genser kan kalles bluse. Så vet du det!

Jeg har verdens stiligste mormor, hun er et av mine mange stilikon. Hun dufter av Trésor og ser alltid bra ut. Hun lyger litt på alderen og snakker pent. Hun sier blusse. Med trykk på s-ene. Hun hadde drept meg hvis jeg hadde lagt ut bilde. Det gjør sikkert mamma når hun ser portrettet av seg selv og. Frøknene Jenssen er dødelig redde for å bli fotografert og i alle fall bli publisert.

Mor bor på landet. De hadde ikke asfalt der før i tiden. Og når hun skulle i besøk gikk hun i støvler. Hvite støvler med halvhøy hel. Når hun nærmet seg huset til de hun skulle besøke skiftet hun til pensko og gjemte støvlene. Jeg elsker at det er sant. De hvite støvlene med halvhøy hel gikk av med pensjon for noen år tilbake. Mormor har ikke kjøpt nye fordi hun ikke har funnet noen med hel. Men det har jeg. Og de skal jeg gi henne i bursdagsgave. Det gleder jeg meg til. Hun fortjener bare det beste. Mormoren min.