Øya

by Julie Marlen Engel

Litt Lepra

I dag regnet det ute som vanlig. Trondheim kan fort forveksles med Bergen for tiden. Jeg kjente også at jeg hadde fått litt Lepra, altså blitt litt Spedalsk. Det beste var nok å holde seg hjemme fra skolen og lese ferdig «Øya» av Victoria Hislop.Alexia vet ikke mer om morens bakgrunn, enn at hun vokste opp i en landsby på Kreta før hun kom til London. Hun benytter mulighten når hun er på ferie i Hellas, til å oppsøke morens gamle venninne, for å få vite mer om familiens historie.

Den lille landsbyen Plaka ligger rett ved den forlatte øya Spinalonga, som tidligere fungerte som en Lepra koloni. Og det viser seg at Alexis mor har holdt mange hemmeligheter skjult for sin datter.

«Øya» har fått mye oppmerksomhet siden den ble utgitt i 2007. Og jeg hadde store forventninger til den. Men jeg syntes ikke at den er så fantastisk som media vil ha det til. Den er god, lettlest og har mye spennede historie i seg og Hislop har laget en fin og spennende bok. Hun har flettet inn fakta på en god måte. Men den er også ganske stillestående, og til tider kjedelig. Men alikevel ble jeg ble svært fascinert over historien om de spedalske på Spinalonga.

I 1903 bestemte den greske stat at alle spedalske skulle isoleres på øya. Spinalonga var den siste kolonien for spedalske, og de siste friskmeldte fikk reise derfra i 1957. Da hadde endelig legene funnet en behandling for sykdommen.  760 spedalske måtte forlate familiene sine, for å leve adskilt fra resten av sivilisasjonen på Spinalonga, som nå er en stor turistattraksjon. 36 barn ble født på øya, og hvis barna ikke var syke ble de tatt med bort fra foreldrene sine.

Foto: Wikipedia

Foto: Wikipedia

– Kreta, Plaka og Spinalonga står herved på min reiseliste.

