Høst

by Julie Marlen Engel

Kakao, stearinlys, flotte farger, koselige kvelder, gode bøker og varme klemmer. Det er høst det.

Jeg har ikke lyst til å stå opp lengre. I mitt neste liv, altså i himmelen, skal jeg være en bjørn. Nærmere bestemt ei binne. For jeg vil ikke være mannebjørn.
Jeg skal være en bjørn og sove over vinteren. Jeg liker ikke vinter. Jeg er enig med Jokke i de fleste ting, men akkurat det om vinteren, er jeg uenig i.

Når jeg har kommet meg opp, er det dritt kaldt på soverommet. Og enda kaldere på gulvet i gangen. Jeg vil aller helst legge meg under den varme, digre dyna mi igjen. Men det kan jeg ikke. Jeg må stå opp.
Livet er hardt.

Jeg spiser havreknekke til frokost og lurer på hvor mange av den typen jeg har fortært. Jeg vil mye heler ha Kvæfjordkake. Det er frokost det.
Paljettskjørt kan lyse opp hverdagen, jeg føler meg litt gladere med en gang. Mine sorte Ilse Jacobsen støvler, med for og ullsåler venter på meg i gangen. De stakkars sorte, ankelbootsene i skinn, med åpen tå ser lengselfult på meg. Sko har følelser. Hvertfall mine.

Den lilla paraplyen, som i følge min bror, snart advokaten, som bor i Bergen, mener ikke er en paraply, holder regnet borte fra håret mitt. Den er like spe som beina mine var da jeg var 12, men den er fin å se på.
Vår Frue Kirke er fin å se på, de som sitter utenfor er ikke så fine å se på . Men sikkert fine inni. Å være full klokken ti må være trist, tenker jeg vemodig. Festen er i full gang. Når jeg igjen passerer de seks timer senere, er festen over. Da sover de.

Jeg fryser over hele kroppen, jeg fryser i hjertet på grunn av de stakkars menneskene jeg går forbi hver dag.

Jeg føler meg heldig som har et hjem, enn så lenge. – Takk til Eva Bæsj Karin Haugen, som jeg håper råtner i fengsel.
Jeg gleder meg til jul.

– Og hvis kjedsomhet kunne drepe, hadde jeg vært steindau.